Sunday 2 December 2012

Sumber makanan untuk rambut yang sihat!!




Hello.. Hem2.. Lama  tak post kan? xpa2.. Kali ni Eyna nak kongsi sal sumber makanan untuk pengjagaan rambut.. rambut kan mahkota kita smua.. msti kna jga leklok an?? Stiap sel rambut kta yg tmbuh brgantung pda nutrisi yang kita mkan. Jika mkanan yg kta amal tdak ckup ntrisi,.. Maka sel-sel rmbut pn akn rosak,.. Justeru,.. plihla mkanan yg ssuai..Truskan mmbca klau mhu thu apakh smber mkanan itu!!,..

Salmon
Kandungan omega-3, vitamin B-12 dan zat besi yang terkandung di dalam ikan salmon sangat bermanfaat untuk kesihatan kulit kepala,.. Kekurangan zat-zat tersebut boleh membuatkan kulit kepala dan rambut menjadi kering..

Sayur-sayuran hijau
syur-syuran hjau spt bayam,brokoli,lobak, adalah sumber terbaik dari vitamin A, C, dan zat besi dan kalsium, yang diperlukan untuk mengeluarkan sebum. Sebelum merupakan minyak yang dihasilkan oleh folikel rambut yang merupakan pelembap rambut semula jadi.

Kacang buncis
Buncis tidak hanya mengandungi banyak protein untuk mempercepatkan pertumbuhan rambut, tetapi juga mengandungi banyak zat besi, zink, dan biotin. Kekurangan biotin akan menyebabkan rambut mudah rosak.

Tiram
Memiliki reputasi sebagai zat afrosidiak, makanan ini juga terkenal sebagai zat cinta. Namun tidak hanya itu, tiram juga mengandungi sumber zink yang merupakan antioksidan yang hebat.

Produk susu rendah lemak
Produk susu rendah lemak seperti susu atau yogurt misalnya, merupakan sumber kalsium yang baik. Kalsium merupakan mineral yang penting untuk pertumbuhan rambut.

Lobak
Merupakan sumber yang hebat akan vitamin A, yang baik tidak hanya untuk penglihatan, tetapi juga dapat membuat kulit kepala sihat.

♥Suke x?? Like Or Komen Jewr..♥

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Angel Wing Heart